Met Andere Ogen wil als netwerk inspireren en goede voorbeelden delen. Maar niet alleen dat: we willen ook op inhoudelijk vlak bijdragen. Door goed in verbinding te blijven met de lokale praktijk van onze leden, weten we waar de inhoudelijke ambities liggen: in interprofessionele samenwerking, inclusieve samenwerking met ouders en netwerkregie. Binnen het netwerk wisselen we hierover graag kennis uit, om zo met elkaar verder te ontwikkelen en richting te geven aan die lokale praktijk: welke stappen kunnen én moeten we zetten om te zorgen dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen? Hieronder werken we de ambities verder uit en maak je kennis met de betrokken leden.
Binnen de aanpak interprofessionele samenwerking ontwikkelen we handvatten voor professionals om de interprofessionele samenwerking rondom het kind vorm te geven. Dit doen we in samenwerking met Hogeschool Rotterdam, het platform Vakmanschap, Samenwerkende Beroepsverenigingen Jeugd – BPSW en drie pilotregio’s. We hopen dat alle professionals uit onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang hierdoor de gelegenheid krijgen om hun kennis en expertise te delen, elkaars perspectief kunnen innemen, en tijd en ruimte ervaren om interprofessioneel samen te werken met én voor kinderen en hun ouders.
De drie pilotregio’s – oftewel Lerende Praktijken Integrated Care Emmen, Veens Welzijn Veenendaal en Orion Amsterdam gaan binnen deze aanpak aan de slag om de interprofessionele samenwerking binnen hun eigen praktijk te versterken en worden hierbij één tot twee jaar professioneel gevolgd. Via het digitale Platform Vakmanschap – dat tot stand kwam in samenwerking met het Nederlands Jeugdinstituut – delen de Lerende Praktijken intern en onderling hun kennis over en ervaringen met het versterken van de interprofessionele samenwerking. Een expertgroep van professionals die zich gespecialiseerd hebben in het thema interprofessioneel samenwerken kan inhoudelijk advies geven tijdens de trajecten van de drie Lerende Praktijken.
Orthopedagoog-generalist NVO, GZ-psycholoog voor kind en jeugd, onderwijsadviseur, auteur
Anja is sinds 2020 als inhoudelijk expert betrokken bij het netwerk Met Andere Ogen. Bij de ambitie interprofessioneel samenwerken vertaalt ze actueel onderzoek rond dit thema naar de praktijk. Ze schreef de inhoudelijke onderzoeksopzet voor de pilot Lerende Praktijken en is voorzitter van de expertgroep.
Beleidsadviseur Jeugd – Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk (BPSW)
Britt zet zich als beleidsadviseur namens de beroepsvereniging van sociaal werkers landelijk in voor jeugd- en gezinsprofessionals. Door het perspectief van de jeugd- en gezinsprofessional weer te geven en te mogen leren van de perspectieven van anderen, hoopt ze gezamenlijk de pedagogische basis versterken.’
De samenwerking tussen ouders, professionals en beleidsmakers bij de ondersteuning van kinderen moet nog beter. Bovendien gaat samenwerken verder dan alleen de ouders bij het proces betrekken. Om die samenwerking nog meer te versterken, is er samen met ouders en ouderorganisaties een Aanpak inclusieve samenwerking met ouders opgesteld.
De aanpak bestaat uit twee actielijnen, die voortkomen uit Samen voor het Kind:
Projectleider van Kansen voor alle kinderen bij het NJi
Ellen houdt zich binnen het project Kansen voor alle kinderen onder andere bezig met het versterken van de samenwerking tussen ouders, onderwijs- en zorgprofessionals. Het NJi verzamelt en deelt kennis om deze samenwerking te ondersteunen en te verbeteren.
Beleidsmedewerker primair en voortgezet onderwijs bij Ieder(in)
Vera behartigt samen met leden en netwerkpartners de belangen van kinderen en ouders in onderwijs en zorg bij Ieder(in), de koepelorganisatie van mensen met een lichamelijke handicap, verstandelijke beperking of chronische ziekte.
Regie op de samenwerking is een werkzaam element voor samenwerken in netwerken van organisaties. We willen daarom lokale betrokkenen beter positioneren om regie te nemen op de samenwerking tussen onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang in hun regio. Hiertoe zetten we zogeheten Verbinders in.
Om regio's meer gerichte handvatten te kunnen bieden die rekening houden met bijvoorbeeld regiokenmerken en de fase van ontwikkeling, laten we door Pieterjan van Delden (AEF) onderzoek uitvoeren naar modellen van regieneming in het veld van onderwijs, zorg en jeugd. We nemen een grote variatie van gebieden mee, zodat we meer leren over welke regiokenmerken van invloed zijn op de netwerksamenwerking en welk samenwerkingsmodel daarbinnen effectief kan zijn. De bevindingen en onderzoeksresultaten delen we tijdens de regionale netwerkbijeenkomsten. In de aanpak zoeken we verder de samenwerking op met het NJi, de Onderwijsconsulenten, de VNG, het ondersteuningsprogramma Sociaal Domein en het ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd.
Wethouder Sociaal Domein, Welzijn, Onderwijs en Financiën in de gemeente Noordoost-Friesland
Jouke Douwe organiseert regelmatig bijeenkomsten rondom onderwijs en zorg in zijn regio, met als doel om kennis en ervaring uit te wisselen en met elkaar inspiratie op te doen. De gemeente Noordoost-Friesland houdt zich al twee jaar bezig om de verbinding tussen onderwijs en zorg te versterken. Lees hier meer over op hun website.
Wil je meer weten over de Inhoudelijke ambities van netwerk Met Andere ogen? Stuur dan een e-mail naar metandereogen@vng.nl.