Mulock Houwer-lezing van Laura Batstra: 'Ruimte maken voor verschillen'
Het gesprek over labelen van kinderen in het onderwijs en de jeugdzorg is niet nieuw, maar ook nog lang niet afgerond, was de boodschap van Laura Batstra tijdens de Mulock Houwer-lezing van het Nederlands Jeugdinstituut. Ondanks dat we weten dat kinderen sterk van elkaar verschillen, blijft de reflex toch om kinderen 'passend' te maken. Hoe zit dat?
In de lezing 'Ruimte maken voor verschillen' ging hoogleraar Laura Batstra in op een aantal vragen: Waar komt het stoornisdenken vandaan? Wat heeft dat de maatschappij gebracht? En vooral: hoe maken we wel meer ruimte voor kinderen, pedagogen en orthopedagogen?
Over Mulock Houwer
De Mulock Houwer-lezing van het NJi is een jaarlijkse lezing over een actueel thema waarbij de spreker terugkijkt naar het verleden en het gedachtegoed van Mulock Houwer, een man die een grote heeft rol gespeeld in geschiedenis van de kinderbescherming en jeugdzorg. Houwer werd als kind geplaatst in verschillende pleeggezinnen. Ervaringen die hij, toen hij zelf in de jeugdzorg ging werken, gebruikte voor verbeteringen van de jeugdzorg.
Lezing Laura Batstra
Dit jaar werd de lezing verzorgd door Laura Batstra, werkzaam bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappij Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Ze pleitte voor het creëren van meer ruimte voor de unieke ontwikkeling van kinderen. Niet het kind moet veranderen, juist de context mag flexibeler worden ingericht; thuis, op school en in de wijk. “Als we verschillen normaler vinden, krijgen kinderen meer ruimte om op hun eigen manier te groeien.”
Vastlopen
Het is een oproep die Netwerk Met Andere Ogen onderschrijft, zegt Anja Verwoerdt van Met Andere Ogen. Zij ziet dat ouders, verzorgers, professionals en ook bestuurders elke dag opnieuw vastlopen in versnipperde regels en verwachtingen. “We willen daarom werken aan een beweging waarin de omgeving zich aanpast aan het kind en niet andersom.”
Netwerk Met andere Ogen doet dat op drie manieren: “We luisteren naar de praktijk. Problemen en kansen uit scholen, zorg, kinderopvang en gezinnen worden actief opgehaald en we koppelen praktijken met goede ervaringen aan elkaar. We verbinden domeinen. Onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang werken samen met ouders en jongeren, zodat ondersteuning niet langer in losse hokjes plaatsvindt. En we creëren ruimte voor nieuwe aanpakken door het stimuleren van lokaal maatwerk, gezamenlijke oplossingen en gelijkwaardige samenwerking.”
“Door anders kijken en beter samenwerken bouwen we aan een samenleving waarin elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft, zonder onnodige labels, maar met vertrouwen, verbinding en realistische verwachtingen. Zo versterken we de pedagogische basis voor álle kinderen.”
Meer lezen
- Lees meer over de Mulock Houwerlezing 2025
- Kijk hier de lezing van Laura Batstra terug.