Met Andere Ogen 2026

Doen-Dag

Van verbinding naar verandering

Datum
vr 6 feb 2026 | 09:00 - 17:00 uur
Fysiek op locatie
Rijtuigenloods
Dit is een kosteloos event.
Reserveer

Welkom op de pagina van de landelijke Met Andere Ogen Doen-Dag op vrijdag 6 februari 2026, met als thema 'Van verbinding naar verandering'. Je vindt hier meer informatie over het programma, de Doen-Sessies en hoe je je kunt aanmelden.

 

Met Andere Ogen Doen-Dag 2026

'Van verbinding naar verandering' 

De afgelopen jaren hebben we met elkaar in het hele land sterke verbindingen gelegd tussen onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang. Nu die basis is gelegd, is het tijd voor de volgende stap: verandering die écht verschil maakt in de leefwereld van kinderen en gezinnen. Tijdens de Doen-dag 2026 gaan we voorbij woorden en intenties. We ontdekken samen hoe praktijkervaringen en werkzame elementen uitgroeien tot blijvende verbeteringen. Zo zetten we samen de stap van praten naar doen. Van losse initiatieven naar een beweging die ieder kind optimale ontwikkelkansen biedt. Verwacht een dag vol inspirerende sprekers, interactieve Doen-Sessies, goede voorbeelden en ruimte om met elkaar in gesprek te gaan.  

Voor wie? 

Iedereen die betrokken is bij of werkzaam is in onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang is welkom: van professionals en beleidsmakers tot ouders, jongeren, directies en bestuurders. Samen met je samenwerkingspartners deelnemen maakt de ervaring en de impact nog rijker.  
 

Wat gaan we doen?  

Dit jaar draait de Doen-Dag helemaal om hoe we met elkaar vanuit verbinding de volgende stap in de samenwerking kunnen zetten, zodat ieder kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Hoe zorgen we ervoor dat geen kind de wijk uit hoeft? Hoe betrekken we de wijk en de netwerken rondom het kind, en verweven we organisaties met elkaar? En wat vraagt dit van ons als professional én als mens? Op deze dag gaan we actief met elkaar in gesprek en aan de slag met deze en andere vragen.   

Programma
 

09:00

Inloop

10:00

10:20

11:10

Koffiepauze

11:30

12:30

Lunchpauze

13:30

Artistiek optreden

13:50

14:40

Koffiepauze

15:00

16:00

Afsluiting & borrel


Opening 

Vera Naber, netwerkregisseur Met Andere Ogen

Foto Vera Naber

Vera Naber is netwerkregisseur van Met Andere Ogen, ons landelijke netwerk dat onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang dichter bij elkaar brengt om ieder kind optimale ontwikkelkansen te bieden. Vanuit haar verbindende rol stimuleert ze samenwerking over domeinen en belangen heen – altijd met het kind als vertrekpunt.  

 



 


Dagvoorzitters  

Minchenu Maduro 

Foto Minchenu Maduro

Minchenu Maduro is leraar Pedagogiek en Psychologie en werkt als spreker en dagvoorzitter. Vanuit haar onderwijskundige achtergrond gelooft zij dat ontmoeting en oprechte aandacht de basis vormen voor samenwerking en groei. “Het contact vóór het contract” is een van haar motto’s in al het werk dat zij doet: pas wanneer mensen elkaar echt zien en horen, ontstaat ruimte voor vertrouwen, diepgang en verandering. In haar werk heeft zij gezien hoe je het echte verschil kunt maken wanneer je bereid bent met andere ogen te kijken. Met warmte, scherpte en humor nodigt zij mensen uit om zich te verbinden en samen stappen vooruit te zetten. 


Rüya Koçer  

Foto Rüya Koçer

Rüya is de voormalig kinderburgemeester van Amsterdam. Ze was kinderburgemeester tijdens een heel bijzonder jaar: het jubileumjaar van 750 jaar Amsterdam! Ze begon als kinderburgermeester toen ze nog maar 10 jaar oud was. Rüya vindt respect, vertrouwen en veiligheid heel belangrijk en heeft tijdens haar periode als kinderburgemeester veel geleerd over armoede (ook onder kinderen), discriminatie en jonge mantelzorgers. Ook is ze geïnteresseerd in kunst, theater en politiek. “Jonge kinderen denken niet in grenzen”, aldus Rüya, en die frisse blik neemt ze mee naar de Doen-Dag! 


Keynotes 

'De moedigste manier van dromen'  

Door Karl Raats, spreker & inspiratie-strateeg, Pinching the Ostrich. 

Foto Karl Raats

Iedere droom vraagt om moed. Niet om te geloven dat het kan, maar om te doen alsof het niet anders kan. Spreker en inspiratie-strateeg Karl Raats toont hoe die omslag voelt: het moment waarop verbinden verandert in bewegen, en woorden plaatsmaken voor onstuitbaar handelen. Een inspirerende, speelse en soms schurende lezing voor wie klaar is met ‘misschien’, ‘ooit’ en ‘als alles meezit’. Eén waarschuwing: als je snapt hoe je op dit pad te begeven, kún en wíl je niet meer terug.

(terug naar programma)

__________________


'Voorbij het label kijken' 

Door Andy Oppong, expert Cultuursensitief Werken, Cultuurtolk.

Foto Andy Oppong

Toen Andy Oppong als elfjarige vanuit Ghana naar Nederland kwam voor gezinshereniging, verloor hij niet alleen zijn vertrouwde wereld maar ook zichzelf. Binnen twee jaar kreeg hij op basis van testresultaten een IQ-score van 76 en de indicatie ZMOK-onderwijs, maar die maatstaf bleek later een misdiagnose en niet representatief voor zijn mogelijkheden. Het systeem bleef echter leidend en zijn gedrag werd geïnterpreteerd als probleemgedrag in plaats van een roep om begrip. De boodschap was duidelijk: dit kind redt het niet. Tot één docent besloot verder te kijken dan het label. Hij zag niet wat misging, maar wat mogelijk was. Dat moment veranderde alles.  

Cultuursensitief werken gaat niet over exact weten wie de ander is, maar over de bereidheid om te ontdekken waar de ander vandaan komt en wat hem/haar gevormd heeft. In deze keynote leer je hoe écht kijken voorbij gedrag en cijfers het verschil maakt voor kinderen en voor het systeem waarin ze opgroeien. 

(terug naar programma)

 


De Doen-Sessies

Doen-Sessie 1

'De kracht van de wijk'

Door Susan Walstra, projectleider inclusief onderwijs samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen en Bastiaan Bervoets, projectleider Garage 2020. 

Hoe zorgen we er samen voor dat alle kinderen in de wijk inclusief onderwijs krijgen? Die vraag staat centraal in de Amsterdamse pilot 'Kracht van de wijk'. Wijkbreed wordt hier, door middel van co-creatie, gewerkt aan initiatieven en verbindingen die aansluiten bij de lokale wijkcontext. Tijdens deze Doen-Sessie delen Bastiaan Bervoets (Garage 2020) en Susan Walstra (Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen) hun concrete aanpak in Amsterdam en de eerste waardevolle inzichten. Je neemt deel aan een simulatie van een co-creatie sessie met verschillende wijkpartners. Na afloop weet je welke stap jij kunt zetten om de samenwerking in jouw wijk te versterken. 

Susan Walstra

projectleider inclusief onderwijs samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen
LinkedIn

__________________

Bastiaan Bervoets

projectleider Garage 2020
garage2020.nl

Doen-Sessie 2

'Inclusief onderwijs, ook voor mij?' 

Door Sanne Pronk, programmaleider Academische Werkplaats Risicojeugd en Eline Fekkes, beleidsadviseur passend onderwijs samenwerkingsverband VO Zuid-Holland West. 

Veel jongeren die (tijdelijk) uit huis worden geplaatst ervaren dat zij geen passend onderwijs meer krijgen. Ook voelen zij zich vaak niet (meer) welkom binnen het onderwijs. Dat willen we anders! Juist voor deze jongeren is onderwijs zó belangrijk om weer een positieve toekomst op te bouwen. Tijdens deze Doen-Sessie bespreken we daarom knelpunten uit onderzoek naar onderwijs voor deze jongeren. En hoewel de beweging van de af- en ombouw van de gesloten jeugdzorg grote uitdagingen met zich meebrengt, kan het juist bijdragen aan de ontwikkeling naar inclusief onderwijs. We gaan aan de slag met acties binnen jouw invloedsfeer om ook deze jongeren te includeren in het onderwijs. 

Sanne Pronk

programmaleider Academische Werkplaats Risicojeugd
LinkedIn

__________________

Eline Fekkes

beleidsadviseur passend onderwijs samenwerkingsverband VO Zuid-Holland West
LinkedIn

Doen-Sessie 3

'Samen leren handelen: van verbinding naar verandering' 

Door Bianca den Outer, oprichter & directeur Lorenz en Netwerkkracht Lorenz. 

Samenwerking is er genoeg – maar hoe maak je van al die verbindingen echte verandering in de leefwereld van kinderen? In deze Doen-Sessie gaat Bianca den Outer met je aan de slag met netwerkkracht: de energie die ontstaat wanneer onderwijs, zorg en jeugdhulp elkaar niet alleen vinden, maar ook samen leren sturen. Je ontdekt met behulp van praktijkvoorbeelden hoe kleine interventies groot verschil maken. Daarna werken we in groepjes aan een actiekaart: concrete stappen die jouw netwerk morgen dichter bij verandering brengt. 

Bianca den Outer

oprichter & directeur Lorenz en Netwerkkracht Lorenz
LinkedIn

__________________

Doen-Sessie 4

'Scholen voor iedereen: hoe beleid en praktijk samen werken aan inclusief onderwijs' 

Door Barbara Janssens, programmaleider Inclusief onderwijs, ministerie van OCW, Kevin in ’t Veld, directeur, PC Hooftschool Den Haag en Suzette Bentvelsen, Unitmanager, 2Samen. 

Tijdens deze Doen-Sessie komt aan bod hoe beleid en praktijk samen werken aan inclusief onderwijs. Barbara Janssens licht toe wat de visie van OCW op inclusief onderwijs is, en hoe de beleidsontwikkeling samen met het onderwijsveld vormgegeven wordt. Kevin in ’t Veld (PC Hooftschool Den Haag) en Suzette Bentvelsen (2Samen) vertellen hoe zij het onderwijs en de kinderopvang geïntegreerd hebben tot één ecosysteem van leerlingen, leraren en pedagogisch medewerkers en wat hierin de succesfactoren zijn. Daarnaast gaan we op interactieve wijze met elkaar in gesprek over inclusief onderwijs. 

Barbara Janssens

programmaleider Inclusief onderwijs, ministerie van OCW
LinkedIn

 

Kevin in 't Veld

directeur, PC Hooftschool Den Haag
LinkedIn

Suzette Bentvelsen

Unitmanager, 2Samen
LinkedIn

__________________

Doen-Sessie 5

'Stem van de vso-leerling en State of Youth NL: in actie voor jongerenparticipatie!' 

Door Janne Calis, programmacoördinator en Liv Verstegen, programmamedewerker, beiden State of Youth NL bij KidsRights; en Jesse de Heus en Didi Polman, leden kernteam Stem van de vso-leerling.

Er is niemand die beter weet wat jongeren nodig hebben dan jongeren zelf. Stem van de vso-leerling en State of Youth NL werken samen om jongerenparticipatie in het voortgezet speciaal onderwijs en daarbuiten te versterken. State of Youth bouwt aan een digitaal jongerenpanel en ondersteunt jongereninitiatieven (‘Chapters’) om maatschappelijke impact te maken. Zo krijgen jongeren meer regie en vertrouwen in hun toekomst. Stem van de vso-leerling betrekt vso-leerlingen actief via schoolbezoeken en workshops, zodat hun stem gehoord wordt in beleid en praktijk. Tijdens deze Doen-Sessie nemen we jullie middels praktijkvoorbeelden en interactie mee in hoe jij jongeren écht de ruimte kan geven om mee te doen en het verschil te maken.

Janne Calis

programmacoördinator
State of Youth NL bij KidsRights

LinkedIn

 

Liv Verstegen

programmamedewerker 
State of Youth NL bij KidsRights

LinkedIn

Jesse de Heus

lid kernteam Stem van de vso-leerling 
Stem van de vso-leerling

__________________

Didi Polman

lid kernteam Stem van de vso-leerling 
Stem van de vso-leerling

Doen-Sessie 6

'Waar zijn de ouders? Pedagogisch partnerschap als sleutel tot echte samenwerking' 

Door Karin Zwennicker, Jeugdprofessional i.o. tot Stadspedagoog bij Bureau InnerCompassion en ouder. 

"Waar zijn de ouders?” Tussen ouder en kind is er een unieke band, en toch zijn ouders in beleid en praktijk vaak onzichtbaar. In deze Doen-Sessie onderzoeken we wat echt pedagogisch partnerschap betekent: gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en professionals, waarin ieders kennis en ervaring telt. We verkennen samen obstakels, machtsdynamieken en praktische mogelijkheden, en gaan in op de vraag: hoe maken we van uitnodigen een werkelijke dialoog? Met socratische gesprekken en praktijkvoorbeelden ervaar je hoe je de stem van ouders structureel kunt verankeren, zodat samenwerking niet alleen woorden blijft, maar leidt tot duurzame verandering in de leefwereld van gezinnen. 

Karin Zwennicker

jeugdprofessional i.o. tot stadspedagoog bij Bureau InnerCompassion en ouder
LinkedIn

__________________

Doen-Sessie 7

'Ieder kind een gelijke en kansrijke start: samenwerken rondom peuters en kleuters' 

Door Marja van Schagen, directeur opleiden en ontwikkelen, SCIOGroep en Lonneke Lamers, directeur, Samen van Start basisschool van Penta.  

In deze inspirerende Doen-Sessie maak je kennis met Samen van Start: een vernieuwende werkwijze waarin opvang, onderwijs, ouders en bibliotheek en het welzijnswerk de handen ineenslaan rondom peuters en kleuters. Door één pedagogisch klimaat en een doorgaande ontwikkellijn van 2 tot 6 jaar ontstaat er rust, samenhang en groei. Tijdens de sessie ga je aan de slag met herkenbare praktijkvoorbeelden en ervaar je hoe interdisciplinair samenwerken én echt partnerschap met ouders het verschil maken in de ontwikkeling van jonge kinderen. 

Marja van Schagen

directeur opleiden en ontwikkelen, SCIOGroep
LinkedIn

__________________

Lonneke Lamers

directeur, Samen van Start basisschool van Penta
LinkedIn

Doen-Sessie 8

'Samen Leren in Diversiteit: een inclusieve klas waarin elke taal en cultuur ertoe doet' 

Door Najat Toub-Arssi, programmamanager Samen Leren in Diversiteit.

Hoe voelt het om niet begrepen te worden als meertalig kind? In deze interactieve sessie ervaar je zelf wat veel meertalige kinderen dagelijks meemaken: onzekerheid, frustratie en soms uitsluiting. Vanuit deze ervaring onderzoeken we hoe we een veilige, inclusieve klas creëren waarin elke taal en cultuur ertoe doet. We delen praktische tools om thuistalen als kracht te benutten en ruimte te bieden voor herkenning en trots. Samen zetten we een concrete stap richting écht meedoen voor ieder kind. We nodigen je van harte uit om samen met ons te leren en te groeien! 

Najat Toub-Arssi

programmamanager Samen Leren in Diversiteit
Samen Leren in Diversiteit

__________________

Doen-Sessie 9

'Anders kijken naar verzuim' 

Door Henrie Mastwijk, projectleider Ingrado.

Tijdens deze Doen-Sessie maak je kennis met een andere manier van kijken naar verzuim. We gaan aan de slag met het wetenschappelijke piramideraamwerk Multi-Tiered System of Support dat vroege signalering en tijdige interventie van verzuim mogelijk maakt. Dit is niet alleen een verantwoordelijkheid van scholen maar ook van ketenpartners. We gaan in gesprek over wat er al gebeurt op en rondom de school om verzuim te voorkomen en aanwezigheid van de leerlingen te bevorderen. Soms zijn we ons niet bewust hoeveel we eigenlijk al doen in het terugdringen van verzuim.   

Henrie Mastwijk

projectleider Ingrado
Ingrado

__________________

Doen-Sessie 10

'Kinderrechten als bodem voor vele perspectieven' 

Door Britt Kiene, beleidsadviseur Jeugd en supervisor, Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk (BPSW).

De rechten van het kind bieden meer dan een juridisch kader, ze vormen een gedeelde bodem voor samenwerking tussen professionals uit onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang. In deze Doen-Sessie onderzoeken we hoe kinderrechten richting kunnen geven aan gezamenlijke focus én ruimte bieden voor het professionele perspectief van de ander. Aan de hand van casuïstiek dagen we elkaar uit om ruimte te zoeken om buiten de gebaande paden te denken, zodat creatief handelen kan ontstaan. Een uitnodiging tot beweging, perspectiefwisseling en samenwerking. 

Britt Kiene

beleidsadviseur Jeugd en supervisor, Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk (BPSW)
BPSW

__________________

Doen-Sessie 11

'Naar een lerende beweging met praktijkgericht onderzoek' 

Door Janneke Metselaar, lector Zorg voor Jeugd, NHL Stenden Hogeschool en Sanne Schoonhoven, beleidsadviseur Studentenwelzijn, Firda.

In STERK in Firda komt alle expertise bij elkaar voor preventieve en laagdrempelige ondersteuning van mbo-studenten. Het doel is om voortijdig schoolverlaten te voorkomen en ondersteuning zoveel mogelijk binnen het reguliere onderwijsaanbod in de klassensetting te bieden. Niemand tussen wal en schip?! Met praktijkgericht onderzoek op de onderwijslocaties van Firda zetten we een lerende beweging in gang. In deze Doen-Sessie vertellen we meer over STERK in Firda en het belang van samen lerend doen wat werkt. Om te ervaren hoe dat in z’n werk gaat, gaan we actief met onderdelen van deze reflexieve werkwijze aan de slag. 

Janneke Metselaar

lector Zorg voor Jeugd, NHL Stenden Hogeschool
LinkedIn

__________________

Sanne Schoonhoven

beleidsadviseur Studentenwelzijn, Firda
LinkedIn

Doen-Sessie 12

'Je hart aan zet: samenwerken vanuit medemenselijkheid' 

Door dr. Mirjam Stroetinga, onderzoeker, lerarenopleider, Marnix Academie Utrecht, podcastmaker en oprichter van MOOS.

In deze workshop ontdek je het belang van medemenselijkheid in het opbouwen van samenwerkingsrelaties met ouders en professionals. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk maak je kennis met relevant wetenschappelijk onderzoek en hoe we toekomstige professionals zoals docenten hiervoor opleiden. In het doen-deel van deze workshop bouwen we samen een ‘wall of love’ om meer te leren over de werking en kracht van medemenselijkheid in ons beroep. Vanuit onze rollen als professional én (mede)mens vragen we ons af hoe medemenselijkheid aanvoelt en wat het van ons vraagt om het te kunnen bieden. 

dr. Mirjam Stroetinga

 onderzoeker, lerarenopleider, Marnix Academie Utrecht, podcastmaker en oprichter van MOOS
LinkedIn

 


Meld je aan 

Wil jij ook bijdragen aan veranderingen die écht het verschil maken voor ieder kind? Meld je dan aan en verzeker jezelf van een plek op de Met Andere Doen-Dag 2026 én schrijf je direct in voor de Doen-Sessies van jouw keuze. Let op: als je je aanmeldt, word je doorgeleid naar de aanmeldpagina van WP Events.


Locatie

Fysiek

Rijtuigenloods

Piet Mondriaanplein 61
Amersfoort

Route



Organisatie

Met Andere Ogen

Deelname

Maximaal aantal deelnemers:
300