09:00
Inloop
Van verbinding naar verandering
Welkom op de pagina van de landelijke Met Andere Ogen Doen-Dag op vrijdag 6 februari 2026, met als thema 'Van verbinding naar verandering'. Je vindt hier meer informatie over het programma, de Doen-Sessies en hoe je je kunt aanmelden.
De afgelopen jaren hebben we met elkaar in het hele land sterke verbindingen gelegd tussen onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang. Nu die basis is gelegd, is het tijd voor de volgende stap: verandering die écht verschil maakt in de leefwereld van kinderen en gezinnen. Tijdens de Doen-dag 2026 gaan we voorbij woorden en intenties. We ontdekken samen hoe praktijkervaringen en werkzame elementen uitgroeien tot blijvende verbeteringen. Zo zetten we samen de stap van praten naar doen. Van losse initiatieven naar een beweging die ieder kind optimale ontwikkelkansen biedt. Verwacht een dag vol inspirerende sprekers, interactieve Doen-Sessies, goede voorbeelden en ruimte om met elkaar in gesprek te gaan.
Iedereen die betrokken is bij of werkzaam is in onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang is welkom: van professionals en beleidsmakers tot ouders, jongeren, directies en bestuurders. Samen met je samenwerkingspartners deelnemen maakt de ervaring en de impact nog rijker.
Dit jaar draait de Doen-Dag helemaal om hoe we met elkaar vanuit verbinding de volgende stap in de samenwerking kunnen zetten, zodat ieder kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Hoe zorgen we ervoor dat geen kind de wijk uit hoeft? Hoe betrekken we de wijk en de netwerken rondom het kind, en verweven we organisaties met elkaar? En wat vraagt dit van ons als professional én als mens? Op deze dag gaan we actief met elkaar in gesprek en aan de slag met deze en andere vragen.
09:00
Inloop
11:10
Koffiepauze
12:30
Lunchpauze
13:30
Artistiek optreden
14:40
Koffiepauze
16:00
Afsluiting & borrel
Vera Naber is netwerkregisseur van Met Andere Ogen, ons landelijke netwerk dat onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang dichter bij elkaar brengt om ieder kind optimale ontwikkelkansen te bieden. Vanuit haar verbindende rol stimuleert ze samenwerking over domeinen en belangen heen – altijd met het kind als vertrekpunt.
Minchenu Maduro is leraar Pedagogiek en Psychologie en werkt als spreker en dagvoorzitter. Vanuit haar onderwijskundige achtergrond gelooft zij dat ontmoeting en oprechte aandacht de basis vormen voor samenwerking en groei. “Het contact vóór het contract” is een van haar motto’s in al het werk dat zij doet: pas wanneer mensen elkaar echt zien en horen, ontstaat ruimte voor vertrouwen, diepgang en verandering. In haar werk heeft zij gezien hoe je het echte verschil kunt maken wanneer je bereid bent met andere ogen te kijken. Met warmte, scherpte en humor nodigt zij mensen uit om zich te verbinden en samen stappen vooruit te zetten.
Rüya is de voormalig kinderburgemeester van Amsterdam. Ze was kinderburgemeester tijdens een heel bijzonder jaar: het jubileumjaar van 750 jaar Amsterdam! Ze begon als kinderburgermeester toen ze nog maar 10 jaar oud was. Rüya vindt respect, vertrouwen en veiligheid heel belangrijk en heeft tijdens haar periode als kinderburgemeester veel geleerd over armoede (ook onder kinderen), discriminatie en jonge mantelzorgers. Ook is ze geïnteresseerd in kunst, theater en politiek. “Jonge kinderen denken niet in grenzen”, aldus Rüya, en die frisse blik neemt ze mee naar de Doen-Dag!
Door Karl Raats, spreker & inspiratie-strateeg, Pinching the Ostrich.
Iedere droom vraagt om moed. Niet om te geloven dat het kan, maar om te doen alsof het niet anders kan. Spreker en inspiratie-strateeg Karl Raats toont hoe die omslag voelt: het moment waarop verbinden verandert in bewegen, en woorden plaatsmaken voor onstuitbaar handelen. Een inspirerende, speelse en soms schurende lezing voor wie klaar is met ‘misschien’, ‘ooit’ en ‘als alles meezit’. Eén waarschuwing: als je snapt hoe je op dit pad te begeven, kún en wíl je niet meer terug.
__________________
Door Andy Oppong, expert Cultuursensitief Werken, Cultuurtolk.
Toen Andy Oppong als elfjarige vanuit Ghana naar Nederland kwam voor gezinshereniging, verloor hij niet alleen zijn vertrouwde wereld maar ook zichzelf. Binnen twee jaar kreeg hij op basis van testresultaten een IQ-score van 76 en de indicatie ZMOK-onderwijs, maar die maatstaf bleek later een misdiagnose en niet representatief voor zijn mogelijkheden. Het systeem bleef echter leidend en zijn gedrag werd geïnterpreteerd als probleemgedrag in plaats van een roep om begrip. De boodschap was duidelijk: dit kind redt het niet. Tot één docent besloot verder te kijken dan het label. Hij zag niet wat misging, maar wat mogelijk was. Dat moment veranderde alles.
Cultuursensitief werken gaat niet over exact weten wie de ander is, maar over de bereidheid om te ontdekken waar de ander vandaan komt en wat hem/haar gevormd heeft. In deze keynote leer je hoe écht kijken voorbij gedrag en cijfers het verschil maakt voor kinderen en voor het systeem waarin ze opgroeien.
Hoe zorgen we er samen voor dat alle kinderen in de wijk inclusief onderwijs krijgen? Die vraag staat centraal in de Amsterdamse pilot 'Kracht van de wijk'. Wijkbreed wordt hier, door middel van co-creatie, gewerkt aan initiatieven en verbindingen die aansluiten bij de lokale wijkcontext. Tijdens deze Doen-Sessie delen Bastiaan Bervoets (Garage 2020) en Susan Walstra (Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen) hun concrete aanpak in Amsterdam en de eerste waardevolle inzichten. Je neemt deel aan een simulatie van een co-creatie sessie met verschillende wijkpartners. Na afloop weet je welke stap jij kunt zetten om de samenwerking in jouw wijk te versterken.
projectleider inclusief onderwijs samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen
LinkedIn
__________________
Veel jongeren die (tijdelijk) uit huis worden geplaatst ervaren dat zij geen passend onderwijs meer krijgen. Ook voelen zij zich vaak niet (meer) welkom binnen het onderwijs. Dat willen we anders! Juist voor deze jongeren is onderwijs zó belangrijk om weer een positieve toekomst op te bouwen. Tijdens deze Doen-Sessie bespreken we daarom knelpunten uit onderzoek naar onderwijs voor deze jongeren. En hoewel de beweging van de af- en ombouw van de gesloten jeugdzorg grote uitdagingen met zich meebrengt, kan het juist bijdragen aan de ontwikkeling naar inclusief onderwijs. We gaan aan de slag met acties binnen jouw invloedsfeer om ook deze jongeren te includeren in het onderwijs.
Samenwerking is er genoeg – maar hoe maak je van al die verbindingen echte verandering in de leefwereld van kinderen? In deze Doen-Sessie gaat Bianca den Outer met je aan de slag met netwerkkracht: de energie die ontstaat wanneer onderwijs, zorg en jeugdhulp elkaar niet alleen vinden, maar ook samen leren sturen. Je ontdekt met behulp van praktijkvoorbeelden hoe kleine interventies groot verschil maken. Daarna werken we in groepjes aan een actiekaart: concrete stappen die jouw netwerk morgen dichter bij verandering brengt.
Tijdens deze Doen-Sessie komt aan bod hoe beleid en praktijk samen werken aan inclusief onderwijs. Barbara Janssens licht toe wat de visie van OCW op inclusief onderwijs is, en hoe de beleidsontwikkeling samen met het onderwijsveld vormgegeven wordt. Kevin in ’t Veld (PC Hooftschool Den Haag) en Suzette Bentvelsen (2Samen) vertellen hoe zij het onderwijs en de kinderopvang geïntegreerd hebben tot één ecosysteem van leerlingen, leraren en pedagogisch medewerkers en wat hierin de succesfactoren zijn. Daarnaast gaan we op interactieve wijze met elkaar in gesprek over inclusief onderwijs.
Er is niemand die beter weet wat jongeren nodig hebben dan jongeren zelf. Stem van de vso-leerling en State of Youth NL werken samen om jongerenparticipatie in het voortgezet speciaal onderwijs en daarbuiten te versterken. State of Youth bouwt aan een digitaal jongerenpanel en ondersteunt jongereninitiatieven (‘Chapters’) om maatschappelijke impact te maken. Zo krijgen jongeren meer regie en vertrouwen in hun toekomst. Stem van de vso-leerling betrekt vso-leerlingen actief via schoolbezoeken en workshops, zodat hun stem gehoord wordt in beleid en praktijk. Tijdens deze Doen-Sessie nemen we jullie middels praktijkvoorbeelden en interactie mee in hoe jij jongeren écht de ruimte kan geven om mee te doen en het verschil te maken.
"Waar zijn de ouders?” Tussen ouder en kind is er een unieke band, en toch zijn ouders in beleid en praktijk vaak onzichtbaar. In deze Doen-Sessie onderzoeken we wat echt pedagogisch partnerschap betekent: gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en professionals, waarin ieders kennis en ervaring telt. We verkennen samen obstakels, machtsdynamieken en praktische mogelijkheden, en gaan in op de vraag: hoe maken we van uitnodigen een werkelijke dialoog? Met socratische gesprekken en praktijkvoorbeelden ervaar je hoe je de stem van ouders structureel kunt verankeren, zodat samenwerking niet alleen woorden blijft, maar leidt tot duurzame verandering in de leefwereld van gezinnen.
jeugdprofessional i.o. tot stadspedagoog bij Bureau InnerCompassion en ouder
LinkedIn
__________________
In deze inspirerende Doen-Sessie maak je kennis met Samen van Start: een vernieuwende werkwijze waarin opvang, onderwijs, ouders en bibliotheek en het welzijnswerk de handen ineenslaan rondom peuters en kleuters. Door één pedagogisch klimaat en een doorgaande ontwikkellijn van 2 tot 6 jaar ontstaat er rust, samenhang en groei. Tijdens de sessie ga je aan de slag met herkenbare praktijkvoorbeelden en ervaar je hoe interdisciplinair samenwerken én echt partnerschap met ouders het verschil maken in de ontwikkeling van jonge kinderen.
Hoe voelt het om niet begrepen te worden als meertalig kind? In deze interactieve sessie ervaar je zelf wat veel meertalige kinderen dagelijks meemaken: onzekerheid, frustratie en soms uitsluiting. Vanuit deze ervaring onderzoeken we hoe we een veilige, inclusieve klas creëren waarin elke taal en cultuur ertoe doet. We delen praktische tools om thuistalen als kracht te benutten en ruimte te bieden voor herkenning en trots. Samen zetten we een concrete stap richting écht meedoen voor ieder kind. We nodigen je van harte uit om samen met ons te leren en te groeien!
programmamanager Samen Leren in Diversiteit
Samen Leren in Diversiteit
__________________
Tijdens deze Doen-Sessie maak je kennis met een andere manier van kijken naar verzuim. We gaan aan de slag met het wetenschappelijke piramideraamwerk Multi-Tiered System of Support dat vroege signalering en tijdige interventie van verzuim mogelijk maakt. Dit is niet alleen een verantwoordelijkheid van scholen maar ook van ketenpartners. We gaan in gesprek over wat er al gebeurt op en rondom de school om verzuim te voorkomen en aanwezigheid van de leerlingen te bevorderen. Soms zijn we ons niet bewust hoeveel we eigenlijk al doen in het terugdringen van verzuim.
De rechten van het kind bieden meer dan een juridisch kader, ze vormen een gedeelde bodem voor samenwerking tussen professionals uit onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang. In deze Doen-Sessie onderzoeken we hoe kinderrechten richting kunnen geven aan gezamenlijke focus én ruimte bieden voor het professionele perspectief van de ander. Aan de hand van casuïstiek dagen we elkaar uit om ruimte te zoeken om buiten de gebaande paden te denken, zodat creatief handelen kan ontstaan. Een uitnodiging tot beweging, perspectiefwisseling en samenwerking.
beleidsadviseur Jeugd en supervisor, Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk (BPSW)
BPSW
__________________
In STERK in Firda komt alle expertise bij elkaar voor preventieve en laagdrempelige ondersteuning van mbo-studenten. Het doel is om voortijdig schoolverlaten te voorkomen en ondersteuning zoveel mogelijk binnen het reguliere onderwijsaanbod in de klassensetting te bieden. Niemand tussen wal en schip?! Met praktijkgericht onderzoek op de onderwijslocaties van Firda zetten we een lerende beweging in gang. In deze Doen-Sessie vertellen we meer over STERK in Firda en het belang van samen lerend doen wat werkt. Om te ervaren hoe dat in z’n werk gaat, gaan we actief met onderdelen van deze reflexieve werkwijze aan de slag.
In deze workshop ontdek je het belang van medemenselijkheid in het opbouwen van samenwerkingsrelaties met ouders en professionals. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk maak je kennis met relevant wetenschappelijk onderzoek en hoe we toekomstige professionals zoals docenten hiervoor opleiden. In het doen-deel van deze workshop bouwen we samen een ‘wall of love’ om meer te leren over de werking en kracht van medemenselijkheid in ons beroep. Vanuit onze rollen als professional én (mede)mens vragen we ons af hoe medemenselijkheid aanvoelt en wat het van ons vraagt om het te kunnen bieden.
Wil jij ook bijdragen aan veranderingen die écht het verschil maken voor ieder kind? Meld je dan aan en verzeker jezelf van een plek op de Met Andere Doen-Dag 2026 én schrijf je direct in voor de Doen-Sessies van jouw keuze. Let op: als je je aanmeldt, word je doorgeleid naar de aanmeldpagina van WP Events.
Met Andere Ogen
Maximaal aantal deelnemers:
300