18 november 2025

Doen-Sessie Barbara Janssens: 'Scholen voor iedereen: hoe beleid en praktijk samen werken aan inclusief onderwijs'

Welke verandering maakt écht het verschil in de leefwereld van kinderen en gezinnen? Tijdens de Doen-Dag 2026 gaan we voorbij aan woorden en intenties en ontdekken we hoe praktijkervaringen en werkzame elementen uitgroeien tot blijvende verbeteringen. Eén van die Doen-Sessies wordt verzorgd door Barbara Janssens, programmaleider Inclusief onderwijs. Zij vertelt hoe beleid en praktijk samen werken aan inclusief onderwijs en wat de keerzijde is van maatwerk in het onderwijs.

Steeds meer differentiatie

“In de afgelopen decennia is er met de beste bedoelingen beleid gemaakt dat leidde tot steeds meer differentiatie. Nederland heeft meer vormen van speciaal onderwijs dan welk ander land ook. Dat betekent dat we veel expertise hebben opgebouwd, maar het zorgt ook voor fragmentatie, hokjesdenken en soms zelfs uitsluiting. We zijn wereldkampioen maatwerk, maar zodra kinderen eenmaal gespecialiseerd onderwijs volgen, komen ze er lastig weer uit. Met inclusief onderwijs kunnen we dat patroon doorbreken en ervoor zorgen dat kinderen met en zonder ondersteuningsbehoeften van en met elkaar leren en dezelfde kansen krijgen om zich ook na de middelbare school te blijven ontwikkelen."

Van praten naar doen!  

Barbara Janssens verzorgt één van de Doen-Sessies. Ze licht toe wat de visie van het ministerie van OCW is op inclusief onderwijs  en hoe de beleidsontwikkeling samen met het onderwijsveld vormgegeven wordt.  Zij verzorgt de sessie met Kevin in ’t Veld (PC Hooftschool Den Haag) en Suzette Bentvelsen (2Samen). Zij vertellen hoe ze het onderwijs en de kinderopvang geïntegreerd hebben tot één ecosysteem van leerlingen, leraren en pedagogisch medewerkers en wat hierin de succesfactoren zijn. Daarnaast gaan we op interactieve wijze met elkaar in gesprek over inclusief onderwijs. 

Schrijf je in voor de Doen-Dag 2026