Doen-Sessie: School als sociale basis
Jongeren die voortijdig school verlaten, komen in een kwetsbare positie terecht op de arbeidsmarkt en de samenleving. Firda, een mbo-instelling in de regio Friesland en noord Flevoland, probeert dat te voorkomen met het programma ‘STERK in Firda’. Hierin werken professionals van het onderwijs en jeugdzorg samen. Over de inzichten van ‘STERK in Firda’ gaat de Doen-Sessie van Janneke Metselaar en Sanne Schoonhoven op de Doen-Dag op 6 februari. Wat kunnen we in het primair en voortgezet onderwijs leren van deze aanpak in het mbo?
Voorkomen schooluitval
“De samenleving is erbij gebaat als jongeren gemotiveerd, mentaal gezond en met perspectief de arbeidsmarkt betreden. Om die reden is schooluitval voorkomen heel erg belangrijk”, stelt Janneke Metselaar voorop. “Jongeren die zonder diploma een school verlaten, hebben minder kans op duurzaam werk en lopen op lange termijn een groter risico op een onzeker bestaan.”
In ‘STERK in Firda’ werken om die reden schoolmaatschappelijk werkers, studieloopbaanadviseurs, externe partners en ook studenten samen voor preventieve en laagdrempelige ondersteuning van mbo-studenten. 'STERK in Firda' wil dat jongeren gezien worden en biedt – als dat nodig is - zoveel mogelijk ondersteuning binnen het reguliere onderwijsaanbod in de klassensetting om voortijdig schoolverlaten te voorkomen.
Onderzoek naar schooluitval
Als lector Zorg voor Jeugd bij NHL Stenden volgt Janneke Metselaar samen met Sanne Schoonhoven (beleidsadviseur Studentenwelzijn van Firda) hoe ‘STERK in Firda’ werkt en wat de resultaten zijn.
Wat ziet zij als redenen van voortijdig school verlaten? “Er kan sprake zijn van een opeenstapeling van problemen, zoals moeilijke persoonlijke omstandigheden, sociaal-emotionele problematiek, leerproblemen, schulden en soms zelfs crimineel gedrag. Ook kan een verkeerde opleidingskeuze en motivatiegebrek een rol spelen. Door aandacht te hebben voor deze aspecten kan voorkomen worden dat jongeren op één of meerdere levensgebieden vastlopen en zo worden voorkomen dat onderliggende factoren de overhand krijgen.”
Leerproces en persoonlijke ontwikkeling
In ‘STERK in Firda’ is de begeleiding gericht op het leerproces van studenten, persoonlijke ontwikkeling, talentontwikkeling, studieloopbaanvragen en ondersteuning bij studieproblemen en/of problemen van persoonlijke aard.
Het onderzoek dat zij doet is praktijkgericht en zorgt dat er een lerende beweging rond dit vraagstuk op gang wordt gebracht. Janneke Metselaar: “Praktijkgericht onderzoek houdt in dat we zoveel mogelijk willen aansluiten bij de kennisbehoefte van de praktijk. Ook bedden we het onderzoek zo laagdrempelig mogelijk in de dagelijkse werkwijze in en proberen we tussentijds de opbrengsten van het onderzoek ook te benutten. Zo ontstaat er een cyclisch proces waarin geleerd wordt van de opgedane ervaringen. Al lerende wordt de aanpak bijgestuurd en verbetert de werkwijze.”
- In de Doen-Sessie 'Naar een lerende beweging met praktijkgericht onderzoek' gaan Janneke Metselaar en Sanne Schoonhoven op 6 februari 2026 met deelnemers aan de slag met onderdelen van deze reflexieve werkwijze van Sterk in Firda.
- De Doen-Dag zit vooralsnog vol, meld je hier aan voor de wachtlijst.