Word een actieve bouwer van een sterk pedagogisch ecosysteem
Op 22 november staat de Met Andere Ogen Doen-Dag volledig in het teken van krachtige relaties binnen lokaal en contextgericht samenwerken: “Sterke relaties voor een inclusieve samenleving”. Je hebt vast wel eens gehoord van: 'It takes a village to raise a child'. Maar hoe realiseer je dat en hoe bouw je samen aan een omgeving waarin jongeren écht kunnen floreren?
Tijdens Doen-Sessie 4: Actor zijn in het samen waarmaken van inclusie deelt Astrid Ottenheym-Vliegen, bestuurder, adviseur en onderzoeker bij WegWijsinGedrag, hoe het concept van een pedagogisch ecosysteem de sleutel kan zijn tot succes. In dit ecosysteem – een netwerk van zichtbare en onzichtbare verbindingen – kan iedereen bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren van 0 tot 27 jaar. Samen met Levi van Dijk, ervaringsdeskundige verbonden aan het lectoraat Human Capital Innovations van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, laat Astrid zien hoe jij een actieve rol kunt spelen in het realiseren van inclusie.
Wat is een pedagogisch ecosysteem?
Een pedagogisch ecosysteem bestaat uit verschillende lagen, met de jongere in het midden. Ouders, opvoeders en scholen vormen de eerste beschermlaag – ook wel de pedagogische alliantie genoemd. Daaromheen bevindt zich het sociaal netwerk van vrienden, familie en buren, gevolgd door de bredere leefomgeving, zoals de buurt, stad of regio. Zelfs nationale en mondiale invloeden, zoals politiek en cultuur, hebben invloed op de ontwikkeling van jongeren.
Jouw impact is essentieel
Of je nu leraar bent, jeugdhulp professional, zorgprofessional, beleidsadviseur, ambtenaar of bestuurder – vanuit elke rol kun je bijdragen aan het succes van jongeren. De grootste pedagogische impact komt voort uit de interactie met jongeren zelf. Elke ontmoeting is een kans om hun ontwikkeling positief te beïnvloeden. Astrid: ‘Het is cruciaal dat we ons bewust zijn van onze invloed. Door samenhang te creëren tussen thuissituatie, sociale omgeving en maatschappelijke factoren, kunnen we écht verschil maken.’
Astrid pleit voor activistische beschouwers – mensen die niet alleen observeren en analyseren, maar hun inzichten omzetten in actie. ‘Niet toekijken, maar doen. Je eigen handelen maakt het grootste verschil,’ benadrukt ze.
Wil jij het verschil maken?
Ben jij klaar om actief bij te dragen aan een inclusieve samenleving? Meld je dan aan voor Doen-Sessie 4 en ontdek hoe jij vanuit jouw rol het verschil kunt maken in de samenwerking tussen onderwijs, zorg en het bredere netwerk rondom jongeren. Astrid deelt haar waardevolle inzichten uit praktijk, onderzoek en theorie en Levi verrijkt deze met zijn kijk als ervaringsdeskundige.
Schrijf je nu in!
De Doen-Dag vindt plaats op een prachtige, centraal gelegen locatie: Buitenplaats Kameryck (bij Woerden). Bezoek de speciale Met Andere Ogen Doen-Dag 2024-pagina voor het volledige programma. Meld je nu aan via de Doen-Dag pagina en zorg dat je erbij bent! Er zijn nog maar een paar plaatsen beschikbaar.