Afwegingskader Onderwijs-Jeugdhulp Stichtse Vecht

De afgelopen maanden is er in de Gemeente Stichtse Vecht gewerkt aan een concreet en toepasbaar afwegingskader voor de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Te vaak ontstaan er discussies over verantwoordelijkheden, met vertraging in hulp voor het kind als gevolg. Dit kader is een stap vooruit in het beter organiseren van ondersteuning voor kinderen en jongeren binnen de gemeente. Het biedt duidelijkheid – juridisch én praktisch – zodat betrokken partijen sneller kunnen schakelen.

Tijdens de informatieve commissie van 6 mei gaf Jeroen Peters een heldere presentatie over de inhoud en toepassing ervan. Bekijk hier de presentatie.

Leerlingondersteuning

Dit afwegingskader beschrijft de verantwoordelijkheden van het onderwijsveld en de gemeente op het gebied van leerlingondersteuning. In de meeste gevallen geldt de verdeling van verantwoordelijkheden tussen gemeente en onderwijs zoals beschreven. Heel soms moet worden afgeweken van deze verdeling, bijvoorbeeld wanneer er meer of juist minder problematiek speelt. In deze specifieke situaties is het belang van het kind leidend bij het verdelen van verantwoordelijkheden tussen gemeente en onderwijs.

Wettelijke kaders

Dit afwegingskader verduidelijkt de wettelijke kaders van onderwijs en jeugdhulp in de praktijk. Dit voorkomt hopelijk discussies over de wederzijdse verantwoordelijkheden, waardoor de ondersteuning die de jeugdige nodig heeft zo snel mogelijk van de grond komt.

Opbouw

Het afwegingskader kent drie onderdelen. Het eerste deel bevat de algemene uitgangspunten voor de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Het tweede deel gaat over jeugdigen die (grotendeels) op school zitten en daarbij extra ondersteuning nodig hebben. Het derde deel gaat over jeugdigen die (grotendeels) geen onderwijs volgen en jeugdhulp ontvangen.

Download het document in de bijlage

Downloads